Våra kandidater 2026

Våra kandidater till kommunfullmäktige i Askersund
Landskapsarkitekt, Kommunstyrelsens ordförande

Caroline Dieker

Leg Sjuksköterska

Sofia Härdvall Hansson

Lärare, Ordförande Socialnämnden

Niina Iinatti

Statsvetare

Mohsen Akbari

Bagare, Ordförande Barn & Utbilningsnämnden

Johanna Martin

Gruvarbetare

Ulrika Lindblad

Arbetsledare

Ricky Öhlin

Företagsutvecklare

Peter Westberg

Gruvarbetare

Andreas Hansson

Entreprenör

Mikael Wiktorsson

Egenföretagare

Andreas Ohlson

Entreprenör

René Francis

Ekonom

Monika Pettersson

Egenföretagare

Linus Hult

Egenföretagare

Emma Ohlson

Pensionär

Arne Kumm

Marknadsansvarig

Linus Thomas

Förman

Johan Pirsech

Banktjänsteman

Alexander Gustafsson

Egenföretagare

Katarina Lundin

Tillverkningschef

Simon Eklund

Undersköterska

Hanna Hansson

Universitetsadjunkt

Joakim Blückert

Undersköterska

Winnie Lindblad

Butikschef

Sebastian Sandberg

Tolk,

Yesun Westberg

Mätningsingenjör

Kent Dieker

Pensionär

Calill Ohlson

Pensionär

Annika Bäckgren

Leg Distriktssköterska

Tove Dieker

Pensionär

Bo Sylwan

Pensionär

Christina Müntzing

Landskapsarkitekt, Kommunstyrelsens ordförande

Caroline Dieker

Jag drivs av utveckling och har ett stort fokus på resultat. Jag är utbildad till landskapsarkitekt och därifrån har jag fått med mig att det är viktigt HUR vi planerar våra samhällen och att det är bättre för alla när det är välskött och välplanerat. I Askersunds kommun har vi något grundläggande bra, en mänsklig skala. Som politiker inser jag att det är nödvändigt att kunna se både de övergripande perspektiven men utan att förlora känslan för detaljerna, som bekant är det i detaljerna, djävulen sitter! I mig får du en politiker som inte lämnar något åt slumpen och som har kraft att genomföra. Jag är otroligt stolt över de år då vi har fått bygga vår kommun starkare. Vi har gjort det vi lovade 2018, vi har skolor, förskolor och en idrottshall på plats. Vi är på god väg mot att vara en välskött kommun. Vi har ett pågående arbete med att flytta den kommunala organisationen från reaktiv till proaktiv och att varje dag påminna om vilka vi finns till för – medborgaren! Som politiker kommer jag inte vara den som lovar allt till alla, valfläsk. Mitt löfte är att vi främst ska vara på bra på att vara kommun. Sen är det viktigt att ha lite kul med!

Leg Sjuksköterska

Sofia Härdvall Hansson

Många känner säkert igen mig från vården, olika föreningar eller andra sammanhang här i Askersund. Jag har arbetat länge som sjuksköterska inom både sjukhusvård, vårdcentral och kommunal hälso- och sjukvård, och har även haft olika ledande roller inom vården. Jag är också vice ordförande i kommunfullmäktige, ledamot i kommunstyrelsen och ordförande för Moderaterna i Askersund. Jag är en riktig lantis och trivs bäst nära naturen, människorna och gemenskapen som finns här. Jag tycker mycket om hembygden, vår historia och det som gör Askersund speciellt, och jag engagerar mig gärna i lokala föreningar, bland annat Askersunds Orienteringsklubb. Jag tycker om att prata med människor och höra hur de upplever sin vardag. Jag är en person som gärna lyssnar in och försöker förstå olika perspektiv innan jag bildar mig en uppfattning och tar ställning. Jag tror gott om människor och hjälper gärna till där det behövs, men jag tycker också att tydliga krav, eget ansvar och laget före jaget är viktigt.

Lärare, Ordförande Socialnämnden

Niina Iinatti

Jag heter Niina Iinatti (fd Hirsikangas) 53 år bor på landet utanför Askersund med Benny och våra två hundar. Vi har två vuxna barn med familjer. På fritiden tillbringar gärna min tid på Vätterns tillsammans med vänner och familj. Mitt arbete har jag sen 30 år inom skolan i Askersund. För mig är undervisning mer än ett yrke — det är ett sätt att påverka framtiden. Jag brinner för att skapa trygghet, tydlighet och motivation i klassrummet, och jag trivs när jag får hjälpa elever att hitta sin väg och växa som människor. Samtidigt har jag ett starkt samhällsengagemang, vilket lett till att jag idag är ordförande i socialnämnden i Askersund. Det är ett uppdrag som kräver lyhördhet, mod och förmågan att fatta svåra beslut. Jag arbetar med frågor som rör omsorg, social hållbarhet och människors livsvillkor — något jag ser som både viktigt och meningsfullt. För mig är det otroligt viktigt att vi i Askersund rustar vård och omsorg för dagens utmaningar men även planera för framtidens möjligheter och utmaningar. Min starkaste drivkraft i mitt ordförandeskap i socialnämnden- är att vi ska har vård och omsorg utifrån brukaren behov, vi ska leverera vårt yttersta för att våra medborgare i kommunen ska känna sig trygga och få den vård och omsorg som krävs.

Statsvetare

Mohsen Akbari

Snart 25 år gammal och med ett starkt engagemang för samhällsfrågor är jag utbildad statsvetare. Idag arbetar jag som politisk sekreterare i Örebroregionen med frågor som påverkar människors vardag, inte minst utvecklingen av vårdcentralen i Askersund. Sedan över tio år tillbaka bor jag i Åsbro och på fritiden tycker jag om att styrketräna, greja i trädgården och umgås med familjen. Jag tycker också att Askersunds kommun har goda förutsättningar att växa, med låg arbetslöshet, ett starkt näringsliv och stora möjligheter för framtiden. Jag vill vara med och bidra till att nästa generation ska känna att Askersund är en självklar plats att leva, arbeta och bygga sin framtid i. Under innevarande mandatperiod har jag varit förtroendevald i kommunen, bland annat i socialnämnden. Det har gett mig erfarenhet av hur beslut fattas och vad som krävs för att få saker att fungera på riktigt. Mitt sociala engagemang och drivkraft kommer från mina år inom kommunens vård och omsorg, där jag arbetade i över sex år. Jag har sett hur mycket det betyder när vården fungerar och vilket ansvar och engagemang som finns i verksamheten. Det har också gett mig en tydlig bild av hur mycket politiska beslut påverkar verksamheter i praktiken.

Bagare, Ordförande Barn & Utbilningsnämnden

Johanna Martin

”Politik är kul” – sa de ”Det är bra att vara med och kunna påverka”- sa de Det var många år sedan nu och de har lika rätt idag som de hade då! Alla har vi ju en massa av åsikter om hur saker bör fungera och göras. Att vara politiskt aktiv betyder att låta egna idéer och åsikter möta andras för att formas till konkreta förslag för att göra kommunen bättre. Jag är framför allt engagerad i skolpolitiken. Vår omvärld förändrats och utvecklas hela tiden. Dagens förskolebarn kommer att möta en väldigt annorlunda vuxenvärld. Det vi vet är att ju bättre utbildning de får idag, ju fler valmöjligheter kommer de att ha i framtiden. Jag är uppvuxen i Zinkgruvan och utbildade mig utomlands till kock. Under åren har jag drivit bageri här i Askersund och jobbat inom skolan. Vid sidan av mina politiska uppdrag jobbar jag inom äldreomsorgen.

Gruvarbetare

Ulrika Lindblad

48 år, bor på landet utanför Askersund och arbetar i Zinkgruvan. Jag är en social person som gillar att ha många bollar i luften och tycker om att engagera mig i allt jag gör. Jag älskar att bo på landet och att driva upp mina egna grönsaker i trädgårdslandet. På fritiden gillar jag att umgås med familj och vänner, åker gärna på roadtrips och ser världen. Jag är även med i Askersunds Ridklubb och tycker att föreningslivet är jätteviktigt i en liten kommun som Askersund. Jag är vice ordförande i socialnämnden, ersättare i barn- och utbildningsnämnden och sitter även i kommunfullmäktige. Jag brinner för att både barn och äldre ska få bra förutsättningar i livet – barnen för att kunna utvecklas och komma långt, och de barn som behöver stöd och hjälp ska få det i tidig ålder. De äldre som jobbat hela livet ska få tillbaka i form av trygg omsorg och ett värdigt liv. Viktigt för mig är att alla människor känner sig lyssnade på och blir sedda. Jag tror på raka samtal, sunt förnuft och lösningar som fungerar i verkligheten.

Arbetsledare

Ricky Öhlin

Ricky heter jag och bor i Åmmeberg med två fina barn. När jag inte umgås med dem så umgås jag med vänner genom sport eller spel av alla dess slag! Jag tycker inte det spelar så stor roll vad man gör, bara man umgås och har roligt tillsammans. Större delen av mitt yrkesliv har jag varit på Boliden Zinkgruvan i olika roller. Numera jobbar jag med produktionsplanering av aktiviteter under jord vilket jag trivs bra med – att ha många bollar i luften. Jag ställer upp i valet för att jag vill vara med och verka för ett bättre samhälle i stort. Det jag kan bidra med är en öppen och nyanserad blick då jag inte är speciellt färgad av politiken sedan tidigare. Uttrycker gärna min åsikt och tar gärna en strid för något jag tror starkt på. Diskuterar gärna politik och livet i allmänhet med vem som helst, tveka inte att höra av er!

Företagsutvecklare

Peter Westberg

Som entreprenör och affärsutvecklare är jag van vid att hitta praktiska lösningar på komplexa problem. Mitt hjärta klappar för lokal utveckling, och jag har under flera år engagerat mig politiskt och rättsligt i Örebro. Genom mina tidigare uppdrag i mark- och exploateringsnämnden, fritidsnämnden, tingsrätten samt i styrelsen för Nora Järnvägsmuseum har jag fått en djup förståelse för hur politiska beslut påverkar människors vardag. Jag kandiderar för Moderaterna för att jag vill skapa ett samhälle där det offentliga stöttar istället för att stjälpa. Det här brinner jag för att förändra: Färre tillståndskrav: Vi måste underlätta företagandet genom mindre byråkrati. När företagen växer och mår bra, skapas de resurser som finansierar vår gemensamma välfärd. Värdig omsorg om våra äldre: Våra äldre ska tas om hand på bästa möjliga sätt, med fokus på trygghet, livskvalitet och ett gott bemötande. Sunt förnuft i rovdjurspolitiken: Landsbygdens utveckling och löshundsjakten får inte begränsas av vargen. Vi behöver en politik som står på landsbygdsbefolkningens och djurägarnas sida. Jag vill bidra med affärsutvecklarens lösningsfokuserade blick i beslutskorridorerna.

Gruvarbetare

Andreas Hansson

Tunnelseende ibland – men jag ser till att jobbet blir gjort. Jag heter Andreas Hansson (Nr 9) och är i grunden en praktiker. Efter 18 år i Zinkgruvan, där jag idag jobbar med gruvhissarna, vet jag att ansvar, säkerhet och problemlösning måste fungera på riktigt. Min fru Sofia brukar skoja om att jag får ”tunnelseende” när jag går in för något. Det är kanske en yrkesskada efter alla år under jord, men det är också det fokuset som gör att jag aldrig lämnar ett projekt halvfärdigt. Samma inställning tar jag med mig in i politiken för Moderaterna. Vi har styrt i minoritet i två mandatperioder nu, och då vet man att samarbete är nödvändigt för att nå resultat. Jag är kanske inte den som pratar mest; jag lyssnar hellre och tänker efter innan beslut tas. När vi väl har en överenskommelse, då gäller den. För mig handlar politik inte om vackra ord, utan om raka besked och att faktiskt leverera det vi lovat invånarna i Askersund.

Entreprenör

Mikael Wiktorsson

Jag har varit egen företagare under större delen av mitt liv i Askersund, uppvuxen i Hammar och numer bosatt i Åmmeberg tillsammans med min fru. Driver sedan många år en byggfirma med bland annat Timmerhus som inriktning. Vid mina möten med kunder inom husbyggnation får jag ofta höra många förslag på möjliga förbättringar i våra Kommuner och det har fått mig att tänka till. Jag valde att gå med i Moderaterna i Askersund för jag känner att det kan ge mig möjlighet att engagera mig mer i hur Kommunen här arbetar och hur jag med mina erfarenheter kan bidra. Då Moderaterna arbetar för företagande samt satsar på byggandet och infrastrukturen så föll det sig naturligt med mitt val av parti. Till vardags är jag en problemlösare som arbetar både med kunder, samarbetspartners och Kommuner över hela vårt avlånga land och ser ofta hur olika man jobbar. Då jag under en så pass lång tid arbetat med byggnationer av olika slag så är det just det som jag brinner för. Dessutom känner jag att en levande landsbygd gör ett välmående land i sin helhet, så även där finner jag ett stort engagemang.

Egenföretagare

Andreas Ohlson

Jag heter Andreas Ohlson och är egenföretagare med fötterna i tre olika jobb. Min vardag handlar om att kombinera långsiktigt strategiskt beslutsfattande med väldigt praktiskt och handfast arbete. Mitt primära jobb är fastighetsutveckling över hela Sverige med fokus på industrifastigheter och kommersiella lokaler, där jag driver projekt från tidiga kalkyler och markförvärv till färdiga byggnader anpassade för näringslivets behov. Parallellt ägnar jag mig åt rådgivning i näringslivet ända sedan mina år som vd för mediebolaget Metro Sverige. Den erfarenheten använder jag i dag till att stötta andra företag och företagsledare genom styrelsearbete och affärsrådgivning med fokus på ledning, strategi och organisatio Mitt tredje stora engagemang är djupt rotat i jorden. Jag driver och förvaltar vår familjegård som ligger strax utanför Zinkgruvan. Här ansvarar jag för det dagliga och långsiktiga arbetet med skogsbruk, naturvård och fastighetsskötsel – ett handfast arbete på landsbygden som ger en väldigt fin motvikt till mina andra arbetsuppgifter.

Entreprenör

René Francis

Jag brinner för utvecklingen av Askersund och Åsbro genom långsiktiga idéer som stärker trygghet, företagande, hållbar energi, turism och livskvalitet för kommuninnevånarna. Med erfarenhet från internationellt arbete inom industri, samhällsutveckling och innovation arbetar jag för att skapa praktiska möjligheter som engagerar både unga och äldre generationer. Jag lägger stor vikt vid att lyssna på och identifiera medborgarnas behov och oro på gräsrotsnivå samt att kommunicera dessa frågor till kollegor och beslutsfattare. Min drivkraft är att bidra till en attraktiv och växande kommun där människor vill bo, arbeta och investera i framtiden.

Ekonom

Monika Pettersson

Jag är född och uppväxt i Åsbro men bor numer i Askersund. Jag är gift med Thomas Petterson och jag har två vuxna barn och även två bonusbarn. Thomas och jag är berikade med fem barnbarn och den sjätte är på väg. Jag har ett eget företag där jag jobbar med ekonomi. Är även timvikarie på Närlundaskolan som resurs. På fritiden åker jag och min man ut med husbilen sommar som vinter. Vi spelar golf på sommarhalvåret och åker skidor på vinterhalvåret. Jag vill att man ska känna sig trygg i Askersunds kommun framför allt inom äldreomsorgen. Jag söker med stor entusiasm en roll inom äldreomsorgen, där jag kan bidra till trygghet och värdighet i vården. Jag är en lyhörd och engagerad person som drivs av att förstå och möta individens behov. Även om jag är ny i branschen, ser jag fram emot att lära mig och växa i rollen, och jag är fast besluten att bidra till ett varmt och tryggt äldreboende.

Egenföretagare

Linus Hult

Jag heter Linus Hult, är 25 år gammal och bor i Askersund. Som egenföretagare sedan sex år tillbaka vet jag vikten av ett företagsklimat där människor vågar satsa och utveckla vår kommun till det bättre. Askersund är en fantastiskt plats att leva på, men vi kan bli ännu bättre. Jag vill bidra till en kommun som är ännu mer företagsvänligt. När lokala företag får rätt förutsättningar stärks hela kommunen. Fler arbetstillfällen skapas och Askersund blir en attraktivare plats att bo och investera i. På fritiden är min stora passion att resa och upptäcka nya kulturer och inte minst matkulturer runtomkring i världen. Det är någonting som återspeglar min nyfikenhet och vilja att utvecklas. Jag är engagerad i moderaterna i Askersund för ett starkare, mer företagsvänligt och framtidsinriktat Askersund.

Egenföretagare

Emma Ohlson

Jag arbetar inom Sveriges Jordägareförbund med frågor som rör äganderätt, kulturmiljö, landsbygdsutveckling och långsiktig förvaltning av mark och egendomar. Genom mitt arbete har jag fått möjlighet att engagera mig i frågor där tradition, kulturarv och framtidens samhällsutveckling möts. Jag är också engagerad i Förbundets kulturkommitté, med fokus på att lyfta och bevara Sveriges kulturhistoriska miljöer och byggnader. Utöver mitt arbete inom Sveriges Jordägareförbund är jag grundare och ordförande för Mejans Mecenater – ett initiativ som verkar för att stödja Kungliga Konsthögskolan och stärka förutsättningarna för framtida generationer av konstnärer. Där förenas mitt intresse för kultur, utbildning och filantropi. Privat är jag gift med Andreas och tillsammans bor vi på Mårsätters Gård utanför Zinkgruvan. Vi har två vuxna barn som studerar på Lunds Universitet. Familjelivet och livet på landet med två labradorer betyder mycket för mig, liksom mitt intresse i antikviteter, möbeltapetsering och sömnad. Jag drivs av ett starkt engagemang för människor, kultur och de miljöer som formar både vår historia och vår framtid.

Pensionär

Arne Kumm

Sedan 12 år tillbaka återinflyttad till mina gamla hemtrakter. Numera pensionär, men har bakom mig ett långt yrkesliv i elektronikindustrin utomlands. Den tiden har gett mig insikten att se möjligheterna till förbättringar i verksamheterna i vår kommun, som annars är normalt i näringslivet. Självklart är kommunal verksamhet lite annorlunda än den i näringslivet, men vad som är gemensamt är att båda måste ledas ansvarsfullt både i fråga om ambitioner och förnuftigt användande av pengar. Mina intressen är centrerade kring politik naturligtvis, men bland annat också pyssel i trädgården, elektronik och amatörradio. För mig finns det inget viktigare än att vära barn får den bästa tänkbara skolgången redan från dag ett för att ge dem ett bra liv, samt också möjligheten att förverkliga sina drömmar om framtiden. Barnen som nu växer upp kommer att bygga vår framtid, därför måste vi också ge dem de absolut bästa verktygen och kunskaperna för att kunna göra det.

Marknadsansvarig

Linus Thomas

Jag är 53 år, uppvuxen i Askersund och bor idag på en mindre jordbruksfastighet söder om staden tillsammans med min hustru. Vi har varit gifta i 30 år och har tre vuxna barn samt två barnbarn. Till vardags arbetar jag som marknadsansvarig för ett bolag i Sverige som verkar inom infrastruktursektorn. På fritiden trivs jag naturen genom vandring, båtliv, jakt, fiske och skogsbruk tillsammans med familj och vänner. Mitt politiska engagemang bygger på en vilja att bidra till ett ännu bättre Askersund. Jag brinner särskilt för frågor som rör skola och omsorg. God ekonomisk hushållning är också en grundläggande förutsättning för att kommunen ska kunna utvecklas långsiktigt och ta ansvar för framtida generationer. Idag är jag ledamot i socialnämnden och kommunfullmäktige, där jag arbetar för att utveckla vår kommun med ansvar, framtidstro och sunt förnuft.

Förman

Johan Pirsech

Jag heter Johan, är 35 år och bor i Askersund. Jag arbetar som bergarbetare samtidigt som jag äger och driver Volym Gym & Fitness tillsammans med en barndomsvän. Entreprenörskap och hårt arbete är en självklar del av mitt liv och något jag verkligen trivs med. Mina största fritidsintressen är träning, resa och fordon. Jag gillar att leva ett aktivt liv och vill ständigt utvecklas, både som person och i det jag gör. Jag vill att Askersund ska vara en plats där det finns goda förutsättningar att driva verksamheter. En kommun där företag vill etablera sig och växa. Jag tycker det är viktigt att vår kommun sköts ansvarsfullt med fokus på trygghet, kvalitet samt ekonomiskt stabilitet. Med engagemang och sunt förnuft vill jag vara med och bidra till att Askersund fortsätter utvecklas i rätt riktning

Banktjänsteman

Alexander Gustafsson

Egenföretagare

Katarina Lundin

Jag är egenföretagare och har tidigare arbetat många år inom polisen som utredare. På fritiden ägnar jag mig gärna åt körsång och golf, två intressen som ger både gemenskap och energi. Jag tillbringar även mycket tid i Askersunds härliga natur! Jag kandiderar till kommunfullmäktige för moderaterna för att jag vill bidra till att Askersund är en trygg, attraktiv och levande kommun – en plats där det är trivsamt och roligt att bo och arbeta i. Jag vill skapa goda förutsättningar för människor och företag att utvecklas.

Tillverkningschef

Simon Eklund

Jag är en engagerad och målmedveten person som arbetar som chef inom tillverkande industri. I mitt arbete har jag lärt mig vikten av ansvar, samarbete och att skapa goda förutsättningar för både människor och verksamheter att utvecklas. Jag tycker om att arbeta nära människor och motiveras av att se resultat och utveckling, både hos individer och organisationer. På fritiden spenderar jag gärna tid med familjen och följer sport, framför allt fotboll som är ett stort intresse för mig. Jag uppskattar gemenskapen och engagemanget som idrotten skapar, och jag tror att föreningsliv och aktiviteter är viktiga för att bygga ett starkt samhälle. Jag har valt att ställa upp i valet eftersom jag vill vara med och bidra till ett Askersund där människor vill bo, arbeta och utvecklas. För mig är det viktigt att kommunen skapar goda förutsättningar för företagsamhet, nya investeringar och bra arbetstillfällen. Ett starkt näringsliv skapar trygghet och framtidstro för både unga och äldre. Jag vill arbeta för att Askersund ska fortsätta utvecklas som en attraktiv kommun med bra service, stark gemenskap och möjligheter för människor och företag att växa.

Undersköterska

Hanna Hansson

Jag heter Hanna Hansson och är 19 år gammal. Jag bor i Askersund tillsammans med min pojkvän. Till sommaren blir jag färdig undersköterska från Vård och omsorgsprogrammet på Alléskolan i Hallsberg. Jag har alltid haft ett intresse för att hjälpa människor och ska därför börja på hemtjänsten i Askersund direkt efter studenten. På fritiden gillar jag att umgås med vänner och familj men även att resa. Jag brinner för att göra äldrevården bättre så att alla medborgare får ett värdigt liv oavsett ålder. Jag vill att vården ska anpassas utifrån varje enskild individ. Jag ställer upp i valet för att jag vill att fler ungdomar ska bli politiskt aktiva och vara med och påverka politiken i Askersund.

Universitetsadjunkt

Joakim Blückert

Joakim Blückert 52 år, gift bor med fru och hund i Mariedamm. Jag är skogsingenjör och universitetsadjunkt vid Sveriges Lantbruksuniversitet. Under denna mandatperiod är jag ordförande i Kultur och tekniknämnden. Min övertygelse är att god service, tillgång till bra utbud av kultur och fritid och ett välmående företagsliv är hörnstenarna att bygga vårt fantastiska Askersund på. Jag har gedigen erfarenhet av kontrakt och förhandling och för mig är det viktigt att vi med tydlighet tar till vara på alla våra gemensamma värden och resurser. Att vi ser till att få ut det absolut mesta av våra skattepengar. Jag tycker att arbete ska löna sig och att det är viktigt att alla bidrar till samhället och vår välfärd. Jag vill att våra barn och unga ska få chansen till en bra utbildning, att vi tar hand om de som tjänat vårt samhälle och att det finns ett rikt fritidsliv för alla. Några av våra finaste platser är hamnen och Strandparken, det är områden jag skulle vilja utveckla och göra ännu finare.

Undersköterska

Winnie Lindblad

Jag heter Winnie Lindblad och är 19 år. Jag har nyligen flyttat till min första lägenhet tillsammans med min pojkvän. Jag har gått vård och omsorgs programmet på Alléskolan i Hallsberg där jag blivit utbildad till undersköterska. Jag är intresserad av att hjälpa människor och har därför börjat jobba i Askersunds hemtjänst för att kunna ge tillbaka till samhället. Utöver arbetet så tycker jag om att resa utomlands, umgås med vänner och familj samt att rida och spendera tid i stallet. Jag blev medlem i Moderaterna då jag vill kunna vara med och påverka politiken i Askersund samt att jag vill få med flera ungdomar till att bli en del av vår gemenskap. Jag brinner för en förbättrad äldrevård i kommunen då jag anser att varje enskild individ förtjänar ett gott liv.

Butikschef

Sebastian Sandberg

Jag är 28 år och född & uppvuxen i Askersund. Jobbar som butikschef på Ica Jouren. Bor på landet söder om Askersund med min fru och våra 2 barn. Tycker om att få saker gjorda! Arbete ska alltid löna sig och det är viktigt att alla bidrar till samhället. Våra barn ska ha möjlighet till bra utbildningar & vi ska ta väl hand om dom som byggt upp detta land!

Tolk,

Yesun Westberg

W

Med över 25 års erfarenhet som egenföretagare och tolk inom polis, sjukvård, skola och rättsväsende har jag sett det svenska samhället från insidan. Jag har mött människor i livets alla skeden – i stunder av sårbarhet, kris och vardag. Dessa djupa erfarenheter har format min politiska vision: jag vill bygga ett tryggt och rättvist samhälle som alltid sätter medborgarna i första rummet.För mig handlar politik om medmänsklighet i kombination med resolut handling. Våra äldre förtjänar en omvårdnad präglad av värdighet, trygghet och djup respekt; de har byggt vårt land och ska kunna åldras med stolthet. Samtidigt måste vi kompromisslöst återupprätta tryggheten på våra gator. Det offentliga rummet ska tillhöra laglydiga medborgare, inte kriminella. Genom mitt arbete med polisen och advokater vet jag exakt vilka utmaningar vi står inför, och jag är redo att agera handlingskraftigt för att vända utvecklingen.Ett starkt samhälle kräver också ett blomstrande näringsliv. Småföretagarna är Sveriges verkliga motor och skapar de jobb som finansierar vår gemensamma välfärd. De ska stöttas på bästa sätt, inte motarbetas av krånglig byråkrati.Genom min breda bakgrund har jag lärt mig att lyssna, förstå och medla. Nu vill jag använda min röst för att skapa verklig förändring. Jag erbjuder ett ledarskap som förenar ett varmt, mjukt hjärta för medborgarna med en fast hand mot brottsligheten. Låt oss tillsammans forma en trygg och rättvis framtid.

Mätningsingenjör

Kent Dieker

62 år. Mätningsingenjör Jobbar som specialist med järnvägsanläggningar. Intresse privat är ridhästar och hundar. Hav och fjäll. Intressen i politiken är att jobba för en kompetent politisk ledning i Askersunds kommun. Stärka och lyfta fram landsbygdens stora värden.

Pensionär

Calill Ohlson

Mitt namn är Calill Ohlson, jag bor på Mårsätters gård där min man och jag drivit lantbruk. Under många år arbetade jag som lärarvikarie runt om i småskolorna. Sedan 1986 har jag varit med i politiken. I kulur o fritidsnämnden, därefter Barn och utbildningsnämnden. Efterträdde Björn Dieker som oppositionsråd från 2003 till 2013 då jag blev 2:e vice ordförande i regionen. Har varit aktiv i Sydnärkes utbildningsförbund som har utvecklat Alle’skolan till en av de bästa yrkesskolorna i mellansverige. Representerar Askersund i Överförmyndarnämnden som nu har fått ny lagstiftning under våren. Mitt stora intresse är kultur och fritidsfrågor och jag är mycket stolt över Sjöängen som numer är Askersunds flaggskepp vad gäller kultur.

Pensionär

Annika Bäckgren

Leg Distriktssköterska

Tove Dieker

54 år. Distrikt och diabetes sjuksköterska. Jobbar inom primärvården. Intresse privat är ridhästar och ridning inom dressyr. Intresse för en stark landsbygd med bra service och trygga miljöer för äldre.

Pensionär

Bo Sylwan

Vem är jag som heter Bo? Jo en helt vanlig pensionär som inte har vett att sluta jobba i mitt företag.. Min utbildning är inom området mikrobiologi. Givetvis dras jag till friluftsliv och besök i Tiveden. Jag bor mitt i Askersund och har så gjort i 22 år.Att påta i jorden är även en avkoppling och föredrar allt som är närproducerat och stöder detta så mycket jag kan. Jag vill gärna arbeta för att förbättra möjligheterna för barnfamiljer att kunns flytts hit. Jag syftar syftar bland annat på aktivitet och verksamhet som vänder sig till både unga som äldre.

Pensionär

Christina Müntzing

Hej, Christina här. Pensionär och kommunrevisor. Bor med två hundar vid Vätterns strand. Har barn, barnbarn och barnbarnsbarn. Stort naturintresse, vandrar, fiskar och jagar ibland. Har bytt jakthundar mot Corgi numera. Är engagerad i flera föreningar, har sysslat med ekonomi och HR i flera bolag, har varit egenföretagare inom träindustri och bussbransch. Politiskt har jag varit engagerad mer eller mindre sedan 1965. I flera mandatperioder har jag varit och är kommunrevisor. Ser fram emot en trivsam tillvaro i en expansiv Askersunds kommun med rikt kulturliv och en utvecklande skola så fler barnfamiljer vill flytta hit.

Våra kandidater till regionfullmäktige i Örebro län
Tandläkare

Erik Baecklund

Leg Sjuksköterska

Sofia Härdvall Hansson

Företagsutvecklare

Peter Westberg

Statsvetare

Mohsen Akbari

Tandläkare

Erik Baecklund

Jag har haft nöjet att arbeta som tandläkare med patienter från hela vår fina kommun, vilket har förstärkt min övertygelse om att kunskap och resurser måste fördelas rättvist för att skapa en hållbar och inkluderande vård. Jag brinner för att arbeta med förebyggande insatser som syftar till att främja hälsa. Som politiker vill jag vara en röst för alla invånare i vårt län och verka för ett mer rättvist och tillgängligt vårdsystem, även för oss i små kommuner.

Leg Sjuksköterska

Sofia Härdvall Hansson

Många känner säkert igen mig från vården, olika föreningar eller andra sammanhang här i Askersund. Jag har arbetat länge som sjuksköterska inom både sjukhusvård, vårdcentral och kommunal hälso- och sjukvård, och har även haft olika ledande roller inom vården. Jag är också vice ordförande i kommunfullmäktige, ledamot i kommunstyrelsen och ordförande för Moderaterna i Askersund. Jag är en riktig lantis och trivs bäst nära naturen, människorna och gemenskapen som finns här. Jag tycker mycket om hembygden, vår historia och det som gör Askersund speciellt, och jag engagerar mig gärna i lokala föreningar, bland annat Askersunds Orienteringsklubb. Jag tycker om att prata med människor och höra hur de upplever sin vardag. Jag är en person som gärna lyssnar in och försöker förstå olika perspektiv innan jag bildar mig en uppfattning och tar ställning. Jag tror gott om människor och hjälper gärna till där det behövs, men jag tycker också att tydliga krav, eget ansvar och laget före jaget är viktigt.

Företagsutvecklare

Peter Westberg

Som entreprenör och affärsutvecklare är jag van vid att hitta praktiska lösningar på komplexa problem. Mitt hjärta klappar för lokal utveckling, och jag har under flera år engagerat mig politiskt och rättsligt i Örebro. Genom mina tidigare uppdrag i mark- och exploateringsnämnden, fritidsnämnden, tingsrätten samt i styrelsen för Nora Järnvägsmuseum har jag fått en djup förståelse för hur politiska beslut påverkar människors vardag. Jag kandiderar för Moderaterna för att jag vill skapa ett samhälle där det offentliga stöttar istället för att stjälpa. Det här brinner jag för att förändra: Färre tillståndskrav: Vi måste underlätta företagandet genom mindre byråkrati. När företagen växer och mår bra, skapas de resurser som finansierar vår gemensamma välfärd. Värdig omsorg om våra äldre: Våra äldre ska tas om hand på bästa möjliga sätt, med fokus på trygghet, livskvalitet och ett gott bemötande. Sunt förnuft i rovdjurspolitiken: Landsbygdens utveckling och löshundsjakten får inte begränsas av vargen. Vi behöver en politik som står på landsbygdsbefolkningens och djurägarnas sida. Jag vill bidra med affärsutvecklarens lösningsfokuserade blick i beslutskorridorerna.

Statsvetare

Mohsen Akbari

Snart 25 år gammal och med ett starkt engagemang för samhällsfrågor är jag utbildad statsvetare. Idag arbetar jag som politisk sekreterare i Örebroregionen med frågor som påverkar människors vardag, inte minst utvecklingen av vårdcentralen i Askersund. Sedan över tio år tillbaka bor jag i Åsbro och på fritiden tycker jag om att styrketräna, greja i trädgården och umgås med familjen. Jag tycker också att Askersunds kommun har goda förutsättningar att växa, med låg arbetslöshet, ett starkt näringsliv och stora möjligheter för framtiden. Jag vill vara med och bidra till att nästa generation ska känna att Askersund är en självklar plats att leva, arbeta och bygga sin framtid i. Under innevarande mandatperiod har jag varit förtroendevald i kommunen, bland annat i socialnämnden. Det har gett mig erfarenhet av hur beslut fattas och vad som krävs för att få saker att fungera på riktigt. Mitt sociala engagemang och drivkraft kommer från mina år inom kommunens vård och omsorg, där jag arbetade i över sex år. Jag har sett hur mycket det betyder när vården fungerar och vilket ansvar och engagemang som finns i verksamheten. Det har också gett mig en tydlig bild av hur mycket politiska beslut påverkar verksamheter i praktiken.